Tiedote junioreiden edustusjääkiekko
25.7.2017 11:49 Uutiset / Pääsivusto

Espoolaiset jääkiekon kasvattajaseurat neuvottelivat 19.7.2017 espoolaisen junioriedustusjääkiekon toiminnallisesta järjestämisestä. Haasteellisessa toimintojen järjestämisaikataulussa osapuolet eivät löytäneet saman suuntaista näkemystä yhteisestä junioriedustusjääkiekon järjestämistavasta ja toimintamallista. EPS ja EKS vaatimukset toimintamallista eivät BJR:n näkemyksen ja useamman vuoden junioriedustusjääkiekon operatiivisen järjestämiskokemuksen mukaan palvele parhaalla mahdollisella tavalla junioriedustusjääkiekon toimintoja ja erityisesti joukkueiden pelaajia. Neuvottelut kariutuivat pääasiassa siihen, että BJR piti mahdottomana teknisesti ja aikataulullisesti EPS/EKS vaatimusta uuden organisaation perustamiseksi, organisaation toimintojen rakentamiseksi, tarvittavan henkilöstön rekrytoimiseksi ja toiminnan rahoituksen järjestämiseksi jo kuluvalle kaudelle.

EPS ja EKS esitys toimintamalliksi olisi tarkoittanut paluuta ns. vanhaan Kiekko-Espoo malliin, josta jo vuosia sitten kaikkien kasvattajaseurojen puheenjohtajien yhteisellä päätöksellä haluttiin eroon sen taloudellisen ja osittain myös urheilullisen toimimattomuuden vuoksi. Vanhalla Kiekko-Espoo ry mallilla tarkoitetaan erillistä junioriedustusjääkiekko-organisaatiota, jossa edustuskiekko on fyysisesti hallinnoitu ja jonka hallinnosta vastaavat kaikki kolme kasvattajaseuraa yhteisesti. Nyt toimivaa, hyväksi havaittua ja tuloksia tuottavaa järjestelmää olisi pitänyt jälleen muuttaa, vaikka nykyisestä toimintamallista on jo aikaisemmin yhteisesti sovittu. EPS ja EKS lupaukset junioriedustusjääkiekon toimintaan osallistumisesta ja sen toimintojen yhteisestä järjestämisestä sekä kuluvastuusta eivät saatujen kokemusten perusteella myöskään ole uskottavia eivätkä realistisia. EPS ja EKS käytännön toimenpiteet ja BJR kokemukset viimeisen kahden vuoden ajalta päinvastoin osoittavat, että EPS ja EKS eivät ole valmiita osallistumaan ja kantamaan vastuuta junioriedustusjääkiekosta samassa suhteessa kuin BJR on siihen jo aikaisemmin osallistunut ja panostanut. EPS / EKS ovat käytännön toimenpiteillään viimeisen kahden vuoden aikana lisäksi osoittaneet suoranaista välinpitämättömyyttä jääkiekkoa harrastavia edustusjuniorijääkiekkopelaajia kohtaan. Vaatimukset junioriedustusjääkiekon järjestämiseksi erittäin vaikeissa olosuhteissa (ensin Jääkiekko Espoo Oy:n / Bluesin konkurssin jälkeen ja nyt Espoo Unitedin toimintastrategian muututtua) osoittavat EPS ja EKS tahtotilan olevan jotain muuta kuin edustusjuniorijääkiekkoilijoiden toiminnan turvaaminen optimaalisella ja parhaalla mahdollisella tavalla Espoossa. Suoraa vastausta tahtotilasta ei ole myöskään saatu.

BJR järjestää junioriedustusjääkiekkotoiminnot kaudella 2017-2018 ja käynnistää neuvottelut tarvittavien yhteistyökumppaneiden hakemiseksi välittömästi. Junioriedustusjääkiekon toimintojen jatkuminen BJR alaisuudessa ei vaikuta muiden BJR alaisten juniorijääkiekkojoukkueiden toimintoihin ja kustannuksiin millään tavoin verrattuna kauteen 2016-2017. BJR jatkaa junioriyhteistyötä Espoo United Oy:n kanssa tulevallakin kaudella vaikkakin BJR saatavat ja niiden perintä aiheuttavat säröjä yhteistyöhön.

BJR hallitus